http://www.textspace.net/lcd_text_maker/9.4/page_1

Tuesday 24 April 2012

Rancangan Pengajaran Harian (RPH)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN  3
Tarikh / Hari               :           4 Mei 2011 (Rabu )
Masa                           :           7.40 -8.40 ( 1 jam)
Kelas                          :           5 Kenanga
Bil. Pelajar                 :           35 orang
Mata Pelajaran          :           Bahasa Melayu
Tema                         :           Sukan Dan Kesihatan
Tajuk                          :           Awas, Nyamuk           
Objektif                      :           Di akhir pengajaran murid dapat:
i)              Menganalisis data berdasarkan petikan teks
ii)             Menjalani sesi soal jawab secara spontan
iii)            Melengkapkan lembaran kerja berbentuk jadual.


Pengetahuan sedia ada :
Konsep                      :           Murid  pernah melihat nyamuk dan biasa menulis ayat mudah.
Bahan                         :           Petikan teks m/s 65 buka teks Bahasa Melayu Tahun 5,
                                                Gambar nyamuk dan lembaran kerja.
Nilai                            :           Menjaga kebersihan, menghargai sesuatu, bekerjasama,
                                                mengenal pasti dan mengaplikasi.
Kemahiran                 :           Membaca, lisan dan menulis.

Langkah/Masa
Isi Pelajaran

Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
Catatan
Aktiviti guru
Aktiviti Murid
Set Induksi
(5 minit)
Bercerita tentang gambar nyamuk

1.Memaparkan gambar seekor nyamuk.
2. Meminta murid menyatakan sifat-sifat nyamuk :
- menggigit
- habitat
- Terbang

1.Menyatakan sifat-sifat nyamuk.
BBM:
Gambar nyamuk
Nilai:
bekerjasama
KBKK:
Menjana idea

Langkah 1
(15 minit)


Menganalisis data
1.Mengedarkan petikan kepada murid.
2. Meminta murid membaca petikan secara mentalis (senyap)
3.Memberi masa kepada murid menganalisis data yang terdapat dalam petikan.
4. Meminta murid mengklasifikasi dari segi:
- punca demam denggi
- faktor pembiakan nyamuk
- cara mengawalnya

1.Membaca petikan secara mentalis (senyap)
2.Menganalisis data yang terdapat dalam petikan.
3.  Mengklasifikasi :
- punca demam denggi
- faktor pembiakan
  nyamuk.
-cara mengawalnya

BBM:
- Petikan teks
-Radio
Nilai:
Mengikut arahan
KBKK:
-Menjana idea
-mengklasifikasi

Langkah 2
(15 minit)




Sesi bersoal jawab
1.Memilih murid secara rawak untuk membaca petikan secara mekanis (kuat)
2.Mengutarakan soalan-soalan pemahaman yang bertumpu dan bercapah kepada murid mengenai:
-punca demam denggi
-faktor pembiakan nyamuk
-cara mengawalnya
3. Memilih murid untuk menjawab secara spontan

1.Membaca petikan secara mekanis
2.Menjawab soalan pemahaman mengenai:
-punca demam denggi
-faktor pembiakan nyamuk
-cara mengawalnya
3. Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara spontan


BBM:
-Petikan teks
Nilai:
-Peka
-bekerjasama
KBKK:
Menjana idea






Langkah 3
(20 minit)
1 .Mengisi tempat kosong
1. Mengedarkan lembaran kerja kepada murid dalam bentuk jadual.
2.Meminta murid mengisi jadual tersebut mengikut kategori yang diberikan.
3.Meminta murid tampil ke hadapan untuk membentangkan hasil dapatan yang ditulis di dalam jadual tersebut.
1.Mengisi jadual mengikut kategori yang diberikan.
2.Tampil ke hadapan untuk membentangkan hasil dapatan yang ditulis di dalam jadual.
BBM:
Lembaran kerja (jadual)
Nilai:
Mematuhi arahan
KBKK:
Mengklasifikasi
Membanding beza Menjana idea
Penutup
(5 minit)


1.Refleksi
-Penerapan nilai murni
1.Mengingatkan murid supaya menjaga kebersihan diri dan alam sekitar
2.Meminta murid mengamalkan cara hidup sihat

1.Menyebut semula cara-cara menjaga kebersihan diri dan alam sekitar

Nilai:
-Menjaga kebersihan
Menghargai alam sekitar
KBKK:
-Menjana idea
sumbangsaran


REFLEKSI
Kelemahan
Semasa aktiviti berkumpulan dijalankan, terdapat beberapa orang pelajar yang tidak melibatkan diri melakukan tugasan. Mereka tidak memberikan kerjasama menyelesaikan masalah yang diberi. Selain itu, semasa pembentangan hasil dapatan oleh ketua kumpulan, segelintir pelajar tidak memberikan perhatian disebabkan suara ketua kumpulan tersebut yang kurang jelas dan penyampaian yang terlalu pantas.

Kekuatan
Pengetahuan sedia ada pelajar tentang nyamuk serta isu semasa berkaitan nyamuk memudahkan guru mencungkil idea semasa P&P. Kemahiran mencungkil idea secara soal-jawab keseluruhan kelas dan perbincangan dalam kumpulan dengan meminta setiap kumpulan memberikan idea masing-masing untuk dikongsi dengan pelajar lain  menggalakkan  interaksi antara pelajar dan semangat bekerjasama. Pelajar melibatkan diri secara aktif dan menunjukkan minat yang mendalam dengan topik yang diberi.

Cara Mengatasi
Setiap pelajar harus dinyatakan tugas masing-masing dengan jelas seperti tugas mencatat, memberikan idea dan membentang agar semua pelajar melibatkan diri dalam aktiviti berkumpulan. Guru juga dicadangkan memberikan markah kepada penglibatan pelajar yang aktif dan hasil pembentangan yang menarik bagi menggalakkan mereka melibatkan diri dan bersaing untuk mendapatkan markah yang tinggi untuk kumpulan dan individu. Guru digalakkan menggunakan pembesar suara semasa aktiviti pembentangan bagi mengatasi masalah ketidakjelasan suara agar semua pelajar dapat mendengar dengan jelas semasa sesi pembentangan. Ganjaran seperti hadiah juga boleh diberi kepada kumpulan yang berjaya mendapat markah tertinggi .


6 comments:

  1. Bagus untuk rujukan cikgu-cikgu...

    ReplyDelete
  2. Rakaman makronya dah ke..

    ReplyDelete
  3. Baru selesai pg td.....tp disebabkan byk gangguan dn kesibukan dgn persiapan prog recyclethon....P&P laju mcm k.pi ets....18 minit siappp....huhuhu

    ReplyDelete
  4. Tipah... saya ajar tajuk yg sama... tp tumpuan sistem bahasa...tahniah

    ReplyDelete
  5. Semoga kita sama-sama berjaya melaksanakan tugasan yang diberi....insy...

    ReplyDelete