RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN 2
Tarikh / Hari : 3 Mei 2011
Masa : 11.00 – 12.00 ( 1 jam)
Kelas : 5 Kenanga
Bil. Pelajar : 35
orang
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Sukan Dan Kesihatan
Tajuk : Cegah Sebelum Parah
Objektif : Di
akhir pengajaran murid dapat:
i)
Membaca
petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul
ii)
Menyatakan
peribahasa dan maksudnya
iii)
Memahami
maksud peribahasa dan memadankannya dengan peribahasa yang betul.
Pengetahuan sedia ada :
Konsep : Murid
pernah mempelajari peribahasa dan biasa
dengan
ungkapan
dan rangkai kata .
Bahan : Petikan teks m/s 61 buka teks Bahasa Melayu Tahun 5, kad
perkataan
dan lembaran kerja.
Nilai : Menjaga kesihatan, prihatin, rasional
Kemahiran : Membaca,
lisan dan menulis.
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
Induksi
(5 minit)
|
Mencungkil Pengetahuan
murid
|
1.Menunjukkan
gambar-gambar tentang penagih dadah yang menghidap AIDS.
2.
Mencungkil pengetahuan murid dengan bersoal jawab tentang bahaya najis dadah.
|
1.Menyatakan
apa yang dilihat di dalam gambar.
2.Menyatakan
bahaya najis dadah
|
BBM:
Gambar penagih tegar
Nilai:
prihatin
KBKK:
Sumbang
saran
|
Langkah
1
(20 minit)
|
Merakam dan memperdengar
rakaman bacaan murid
|
1.Meminta
murid membaca petikan teks
2.
Merakam bacaan murid.
3.Memperdengar
bacaan murid.
4.
Meminta murid lain memberi pandangan tentang bacaan rakan dari segi
kelancaran dan intonasi.
|
1.Membaca petikan dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
2.Mendengar rakaman
bacaan.
3. Memberi pandangan tentang bacaan rakan.
|
BBM:
- Petikan teks
-Radio
Nilai:
Bersopan-santun
KBKK:
Mengkritik
|
Langkah
2
(15 minit)
|
Mengenal pasti peribahasa
|
1.Meminta murid membaca
semula petikan secara senyap.
2.Meminta murid menyatakan
peribahasa yang terdapat dalam petikan.
3. Menunjukkan peribahasa
pada kad imbasan dan menerangkan maksud peribahasa
|
1.Membaca semula petikan
secara senyap.
2. Menyatakan peribahasa
yang terdapat dalam petikan.
3. Memahami maksud
peribahasa.
|
BBM:
-Petikan teks
- kad imbasan
Nilai:
Mendengar arahan
KBKK:
Membuat kaitan
|
Langkah
3
(15 minit)
|
1 .Memahami maksud
peribahasa
2. Memadankan maksud
peribahasa
|
1. Mengedarkan lembaran
kerja
2. Meminta murid
memadankan peribahasa dengan maksudnya
3. Meminta murid menyemak
jawapan rakan dengan membincangkan jawapan bersama-sama.
4. Meminta murid membuat
pembetulan
|
1. Memadankan peribahasa
dengan maksudnya.
2. Menyemak jawapan rakan .
3.Memperbetulkan kesalahan
dengan membuat pembetulan. .
|
BBM:
Lembaran kerja
Nilai:
Mematuhi arahan
KBKK:
Mengenalpasti, Menjana
idea
|
Penutup
(5 minit)
|
1.Refleksi
|
1.Meminta murid menyebut
semula peribahasa yang telah dipelajari
2.Meminta murid
mengamalkan gaya hidup sihat
|
1.Menyebut semula
peribahasa yang telah dipelajari
|
Nilai:
Menghargai kesihatan
KBKK:
sumbangsaran
|
REFLEKSI
Kelemahan
Proses
merakam suara murid agak memakan masa kerana beberapa masalah teknikal. Ini menyebabkan
perancangan masa tersasar dari perancangan asal dan proses P&P sedikit
terganggu. Aktiviti pemulihan dan pengkayaan tidak dapat dijalankan kerana
peruntukan masa yang terhad.
Kekuatan
Dari
segi pengetahuan sedia ada, murid sebelum ini telah mempelajari peribahasa.
Kemudahan alat perakam yang sedia ada di sekolah turut membantu guru
melaksanakan aktiviti P&P. Suara cikgu yang jelas serta guru bijak
melakukan pergerakan, isyarat badan dan eye contacts banyak membantu guru
menarik perhatian pelajar.
Cara Mengatasi
Dari
aspek teknikal, guru harus bersedia lebih awal bagi mengenal pasti masalah alat
perakam agar aktiviti semasa P&P dapat berjalan dengan lancar. Kemudahan di
makmal komputer seharusnya digunakan seperti murid mencari sendiri maklumat
tentang maksud peribahasa dengan mengakses internet.Murid juga boleh
menggunakan komputer bagi menjawab soalan-soalan latihan bagi aktiviti
pengkayaan dan pemulihan.
boleh jadi rujukan ni...
ReplyDeleteSilakan....
ReplyDelete